Πέμπτη 23 Φεβρουαρίου 2012

Το κορίτσι με το τατουάζ: Διαφορές ανάμεσα στην Αμερικανική και τη Σουηδική ταινία


Το κορίτσι με το Τατουάζ (Girl with the dragon tattoo) είναι το διάσημο βιβλίο του Λάρσον που λόγω της επιτυχίας του γυρίστηκε και σε σουηδική και σε αμερικανική ταινία για το σινεμά.

Ακολουθεί  μια σύγκριση των δύο ταινιών, πάντοτε σε σχέση με το βιβλίο. Φαίνεται ότι οι δυο ταινίες αν και βασίζονται στο ίδιο βιβλίο, δίνουν δύο εντελώς διαφορετικές εκδοχές πάνω στην ιστορία του Κοριτσιού με το Τατουάζ…

Διαφορές ανάμεσα στην Αμερικανική και τη Σουηδική ταινία

Η σουηδική εκδοχή είχε πολύ βασικούς  τίτλους που ήταν κάπως σκοτεινοί και δυσοίωνοι και ταίριαζαν με τον τόνο της ιστορίας, ενώ η αμερικανική εκδοχή του David Fincher  διαθέτει ένα εντυπωσιακό άνοιγμα που δείχνει ανθρώπους από υγρό μέταλλο που τρέχει από τα πληκτρολόγια των υπολογιστών. Περίεργο και κάπως υπερβολικό; Σίγουρα. Πρόκειται όμως για μια εξαιρετικά αξιομνημόνευτη εισαγωγή που παίρνει bonus πόντους για το kickass θέμα "Immigrant Song".



Στις πιο ουσιαστικές διαφορές τώρα.

Η επιλογή των ηθοποιών είναι σίγουρα ένα θέμα. Ο πρωταγωνιστής της σουηδικής ταινίας δεν είναι ακριβώς γοητευτικός όπως ο ήρωας του βιβλίου. Αντίθετα ο Daniel Craig με τον αέρα του James Bond, έχει κάτι το πολύ ενδιαφέρον, που τον κάνουν κατάλληλο για το ρόλο αυτόν.



Lisbeth Salander

Μέχρι τη στιγμή που εμφανίστηκε η Mara Rooney όλοι πίστευαν ότι η Noomi Rapace, ήταν απλά η τέλεια επιλογή για το ρόλο της Lisbeth. Ήταν γοητευτική, απόκοσμη, αλλά ταυτόχρονα τρομαχτική και βίαιη, ερμηνεύοντας την ηρωίδα με τρόπο που δείχνει ένα κορίτσι μόνο σε έναν κόσμο που τη χρησιμοποιεί περισσότερο και τη σέβεται λίγο ως καθόλου. Η Mara Rooney έκανε τη Lisbeth πιο σεξουαλική ταυτόχρονα, ενώ η Noomi είναι κάπως πιο αποστασιοποιημένη από όλα.   

Στο βιβλίο Το κορίτσι με το Τατουάζ του Στιγκ Λάρσον, το περί ου ο λόγος τατουάζ της Lisbeth είναι ένας μικρός δράκος στον ώμο. Στην Αμερικανική ταινία είναι ένα μικρός δράκος στην αριστερή ωμοπλάτη, ενώ στη σουηδική ταινία καλύπτει σχεδόν όλη την πλάτη της.   


To παρελθόν της Lisbeth

Εδώ βρίσκεται μια από τις σημαντικές διαφορές των δύο ταινιών. Στην σουηδική ταινία, μαθαίνουμε πως η Lisbeth είχε κάψει τον πατέρα της , που ήταν ένας βίαιος άνδρας και πως η μητέρα της ζει στο γηροκομείο. Την επισκέπτεται η Lisbeth  στο τέλος της ταινίας. Αντίθετα στην αμερικανική ταινία μαθαίνουμε για τον πατέρα στα μέσα της ταινίας όταν η Lisbeth  μιλά στον Mikael για αυτόν, ενώ για τη μητέρα δεν ξέρουμε τίποτα. Βλέπουμε μάλιστα τον επίτροπό της που έχει αρρωστήσει και αντικαθίσταται από τον βιαστή της.    

Η ζωή του Mikael

Η αμερικανική εκδοχή παρουσιάζει πιο αναλυτικά τη ζωή του Mikael σε αντίθεση με τη σουηδική. Έτσι στην εκδοχή του Fincher ο Mikael είναι χωρισμένος, έχει δεσμό με την εκδότρια του που είναι παντρεμένη και πως η κόρη του είναι θρησκευόμενη. Αντίθετα, στη σουηδική ταινία η κόρη του δεν εμφανίζεται ποτέ ενώ και η εκδότρια δεν είναι παντρεμένη. Επιπλέον, στη σουηδική ταινία ο Mikael γνωρίζει τη Harriett, κάτι που φαίνεται από flash back στο παρελθόν, ενώ στην αμερικανική εκδοχή δεν υπάρχει πουθενά αυτό.

Στην αμερικανική ταινία, ο Mikael δεν είναι ο γυναικάς τύπος που δείχνει η σουηδική εκδοχή.   

H γάτα
Στην αμερικανική ταινία, ο Mikael δέχεται την επίσκεψη και την φιλία μιας γάτας, η οποία δεν υπάρχει στη σουηδική ταινία.

Οι κωδικοί στο βιβλίο

Οι κωδικοί με τη βιβλική αναφορά αποκωδικοποιούνται από την κόρη του Mikael στην Αμερικανική ταινία, ενώ στη Σουηδική η Lisbeth βρίσκει τη σχέση των αριθμών με τη Βίβλο.

Η Εκδότρια και οι Vagner

Στο βιβλίο και στην αμερικανική ταινία, οι Vagner καλούν την εκδότρια του περιοδικού, χωρίς να το γνωρίζει ο Mikael για να συζητήσουν το ενδεχόμενο της συνεργασίας τους, ενώ στη σουηδική ταινία αυτό το περιστατικό δεν αναφέρεται καθόλου. 

Στο σπίτι του Martin

Στην αμερικανική ταινία, ο Mikael ανακαλύπτει ότι ο άντρας στη φωτογραφία από την παρέλαση είναι ο Martin και πηγαίνει σπίτι του για να βρει στοιχεία, αλλά αντιλαμβάνεται τον ερχομό του και φεύγει, αλλά ο Martin τον βλέπει και τον καλεί για ένα ποτό. Η Lisbeth και o Mikael αντιλαμβάνονται την ενοχή του Martin ταυτόχρονα. Στη σουηδική ταινία ο Mikael βρίσκει τον Martin στο σπίτι του Ναζί αδερφού τους, Harald, τον οποίο και σώζει όταν ο Martin προσπαθεί να τον σκοτώσει. Η Lisbeth έχει ήδη ανακαλύψει την ταυτότητα του δράστη, ενώ ο Mikael καταλαβαίνει ποιος είναι ο ένοχος όταν αναρωτιέται μεγαλόφωνα γιατί ο Martin είχε πάει στο σπίτι του αδερφού του.

Ο θάνατος του Martin

Στην αμερικανική ταινία η Lisbeth κυνηγά τον Martin με το αυτοκίνητο και τον βλέπει να πεθαίνει χωρίς να προλαβαίνει να αντιδράσει, όταν ντελαπάρει το αυτοκίνητο του. Στη σουηδική ταινία η Lisbeth έχει επιλογή να σώσει τον Martin ή όχι. Και αποφασίζει να τον αφήσει εκεί να πεθάνει στη φωτιά.

 To φινάλε της ταινίας

Το αμερικάνικο «Κορίτσι με το Τατουάζ» ακολουθεί τη γραφή του βιβλίου. Η Lisbeth αποφασίζει να αφήσει τον Wennerström  χωρίς χρήματα, και επιστρέφει στη Σουηδία για να βρει το Mikael, γιατί αισθάνεται ότι η σχέση τους δεν ήταν υπόθεση μιας βραδιάς. Απογοητεύεται όταν τον βλέπει με την εκδότρια και φεύγει, πετώντας το μπουφάν που του έχει αγοράσει.

 Η σουηδική ταινία τελειώνει με την Lisbeth στα Cayman, μετά την μεταφορά των λογαριασμών του Wennerström . Ωστόσο στη σουηδική ταινία δεν βλέπουμε τη γυναίκα με την περούκα που επισκέπτεται τις τράπεζες, όπως στην αμερικανική ταινία.



Επιπλέον διαφορές. Στη σουηδική ταινία δεν υπάρχει ο επιστάτης, η Harriet ζει στην Αυστραλία και όχι στο Λονδίνο. Επίσης, στη σουηδική ταινία το ατύχημα της γέφυρας έχει κινηματογραφηθεί και το βλέπουμε στην ταινία, ενώ η αμερικανική ταινία το δείχνει ως flash back. :Στην αμερικανική ταινία η Lisbeth βλέπει τον βιαστή της μέσα σε ένα ασανσέρ και τον απειλεί εν νέου, ενώ στη σουηδική ταινία αυτό απουσιάζει εντελώς, αλλά υπάρχει στην δεύτερη ταινία   «Το Κορίτσι που Έπαιζε με τη Φωτιά». Στη σουηδική ταινία η Lisbeth συνεχίζει να παρακολουθεί τον υπολογιστή του Mikael και μετά την έρευνα, ενώ ο Mikael πηγαίνει φυλακή, κάτι που δεν υπάρχει στην Αμερικανική ταινία. Στην αμερικανική ταινία ο Vagner υπόσχεται τον Wennerström  ως αντάλλαγμα για τη βοήθεια του, ενώ στη σουηδική ταινία η Lisbeth του προσφέρει τα στοιχεία αυτά.

Ποια ταινία είναι καλύτερη; Δύσκολο να το πει κανείς γιατί τα γούστα είναι διαφορετικά και πολλές φορές κάποιοι θεατές είναι αρνητικά διακείμενοι απέναντι σε Ευρωπαϊκές ταινίες που έχουν άλλη κουλτούρα και άλλη αισθητική. Η αμερικανική ταινία προσπαθεί να μείνει πιο πιστή στο βιβλίο, ενώ η σουηδική εκδοχή κάνει κάποιες επιλογές για να μικρύνει τη διάρκεια, αλλά και να κρατήσει στοιχεία που θα ψυχογραφήσουν καλύτερα τους ήρωες.

Το βέβαιο είναι ότι είτε αμερικάνικο είτε σουηδικό, το Κορίτσι με το Τατουάζ είναι μια ταινία που γράφει τη δική της κινηματογραφική ιστορία. 




PS: Special Thanks to Nina Bozicnik for her contribution!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου